Podatek od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych
Uchwała Nr XV/132/07 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 25 października 2007r. w sprawie: zwolnień z podatku od nieruchomości.
Uchwała Nr XXXVIII/361/09 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 29 października 2009 r. w sprawie: zwolnień w podatku od nieruchomości.
Uchwała XIII.127.2015 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 19 listopada 2015r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego z 27 listopada 2015r., poz.9625)
Uchwała NrXIII.129.2015 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 19 listopada 2015r. w sprawie ustalenia wzoru: formularza deklaracji na podatek od nieruchomości, formularza deklaracji na podatek rolny, formularza deklaracji na podatek leśny, formularza informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, formularza informacji o gruntach, formularza informacji o lasach (Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego z 27 listopada 2015r., poz.9630)
Informacje w sprawie podatku od nieruchomości można uzyskać w Urzędzie Miasta Pruszkowa pok. 40 tel. (22) 735 87 64, (22) 735 87 57 lub w pok. 41, tel. (22) 735 87 61, (22) 735 88 22, oraz w zakresie księgowości podatkowej w pok. 44 , tel (22) 735 87 62, (22) 735 87 63
Wymagane dokumenty
Osoby prawne – deklaracja na podatek rolny
DN– 1 Deklaracja na podatek od nieruchomości
Osoby fizyczne – informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
IN – 1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Uwaga dla podatników składających deklaracje lub informacje podatkowe
Od 1 lipca 2019 r. obowiązują nowe ogólnokrajowe formularze informacji i deklaracji podatkowych (informacje o gruntach, informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych, informacje o lasach oraz deklaracje na podatek rolny, leśny i od nieruchomości). Nowe formularze mają zastosowanie wyłącznie do informacji i deklaracji dotyczących podatków i opłat których obowiązek podatkowy powstał po 1 lipca 2019 r. Druki dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/
Stawki podatku od nieruchomości
Uchwała XIII.127.2015 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 19 listopada 2015r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
Uchwała XIII.127.2015
Rady Miejskiej w Pruszkowie
z dnia19 listopada 2015r.
w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2015r. poz 1515.), art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2014r., poz. 849 z późn. zm. ) oraz art. 4 i 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz. U. z 2015r. poz. 1484 ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Określa się roczne stawki podatku od nieruchomości, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała XXXVII/340/2013 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 26 września 2013r. w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Pruszkowa.
§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2016 roku.
Prewodniczący
Rady Miejskiej w Pruszkowie
Krzysztof Biskupski
Załącznik Nr 1
do uchwały XIII.127.2015
Rady Miejskiej w Pruszkowie
z dnia 19 listopada 2015r.
Roczne stawki podatku od nieruchomości
|
Rodzaj nieruchomości
|
Roczna stawka podatku w zł lub%
|
|
Budynki mieszkalne lub ich części – od 1 m² powierzchni użytkowej.
|
0,72
|
|
Budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynki mieszkalne lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej - od 1 m² powierzchni użytkowej.
|
22,38
|
|
Budynki lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – od 1 m² powierzchni użytkowej.
|
10,45
|
|
Budynki lub ich części związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajęte przez podmioty udzielające tych świadczeń – od 1 m² powierzchni użytkowej
|
1,33
|
|
Pozostałe budynki lub ich części, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – od 1 m² powierzchni użytkowej.
|
7,51
|
|
Budowle – od ich wartości.
|
2%
|
|
Grunty:
|
|
|
a) związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - od 1 m² powierzchni,
|
0,86
|
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – od 1 ha powierzchni,
|
4,42
|
c) pozostałe, w tym zajęte na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - od 1 m² powierzchni,
d) niezabudowane objęte obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015r. o rewitalizacji ( Dz. U. poz. 1777), i położone na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejście w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego - od 1 m² powierzchni
|
0,44
2,85
|
Miejsce i sposób płatności podatku
Kasa Urzędu Miasta Pruszkowa, ul. Kraszewskiego 14/16, pokój 20 lub na indywidualny rachunek bankowy.
Osoby fizyczne posiadają indywidualny rachunek bankowy, który podano w decyzjach wymiarowych
Osoby prawne również posiadają indywidualne rachunki bankowe, o których zostały poinformowane odrębnymi zawiadomieniami.
W przypadku braku indywidualnego rachunku bankowego wpłat należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta (nr konta podany jest na głównej stronie w BIP-ie)
Pozostałe informacje dotyczące podatku od nieruchomości
1.Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
- grunty,
- budynki lub ich części
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
2. Podstawa opodatkowania:
- dla gruntów – powierzchnia
- dla budynków lub ich części – powierzchnia użytkowa,
- dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego,
- powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz części kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50%, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się
3. Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem pkt 4, są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia wystąpienie okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w pkt 5
4. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.
5. Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. ( Na formularzu deklaracji na podatek od nieruchomości lub informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych należy zaznaczyć, że jest to korekta ). Deklarację ( Informację ) należy skorygować w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.
6. Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, z zastrzeżeniem pkt 4, ustala w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. W przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
7. Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości lub zaistniało zdarzenie, o których mowa w pkt 5, organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek.
8. Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki, niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane: - składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, - odpowiedni skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, - wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości – bez wezwania – na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasy trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
9. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku podatkowego podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
10. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
11. Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnienia.
Tryb odwoławczy
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie, ul. Kielecka 44, 02 - 530 Warszawa w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uchwały Rady Miejskiej w Pruszkowie dotyczące podatku od nieruchomości
Uchwała Nr XV/132/07
Rady Miejskiej w Pruszkowie
z dnia 25 października 2007r.
w sprawie: zwolnień z podatku od nieruchomości
Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.), art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn .zm. ) oraz art. 4 i 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz. U. z 2007r. Nr 68, poz. 449 )
Rada Miejska w Pruszkowie uchwala, co następuje:
§ 1.
- Zwalnia się z podatku od nieruchomości lokale mieszkalne oddane w najem na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale oraz pomieszczenia przynależne do takich lokali.
- Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 przysługuje na podstawie oświadczenia składanego przez właściciela nieruchomości. W oświadczeniu należy podać informacje na temat powierzchni lokali i pomieszczeń, o których mowa w ust. 1 oraz nazwiska i imiona najemców.
§ 2.
- Zwalnia się z podatku nieruchomości ( budynki, budowle i grunty ) lub ich części w przypadkach, gdy podatek ustalany jest przez organ podatkowy w drodze decyzji, a wysokość podatku za dany rok podatkowy od tych przedmiotów opodatkowania łącznie nie przekracza trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez „Pocztę Polską” za polecenie przesyłki listowej, określonej na początek roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Jeżeli podatek od nieruchomości jest pobierany w formie łącznego zobowiązania pieniężnego zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie w przypadkach, gdy wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego za dany rok podatkowy nie przekracza trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez „Pocztę Polską” za polecenie przesyłki listowej, określonej na początek roku.
-
§ 3.
Traci moc Uchwała Nr XXXVII/412/05 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 24 listopada 2005r. w sprawie podatku od nieruchomości
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Pruszkowa.
§ 5.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 6.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2008 roku.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Pruszkowie
mgr Jerzy Sierak
Uchwała Nr XXXVIII/361/09
Rady Miejskiej w Pruszkowie
z dnia 29 października 2009 r.
w sprawie: zwolnień w podatku od nieruchomości.
Na podstawie art. 18 ust. 2, pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.), art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn .zm. ) oraz art. 4 i 13 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz. U. z 2007r. Nr 68, poz. 449 z późn.zm.)
Rada Miejska w Pruszkowie uchwala, co następuje:
§ 1
- Zwalnia się z podatku od nieruchomości całe budynki, na których wykonano kapitalny remont starej elewacji .
§ 2
- Zwolnienie od podatku przysługuje przez okres 2 lat podatkowych, począwszy od roku następującego po roku, w którym wykonano remont elewacji.
- Ze zwolnienia można skorzystać raz na 5 lat, w stosunku do tego samego budynku.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§ 4
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2010 roku.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Pruszkowie
Henryk Wacławek
R E G U L A M I N
Do Uchwały Rady Miejskiej w Pruszkowie Nr XXXVIII/361/09 z dnia 29 października 2009r.w sprawie: zwolnień w podatku od nieruchomości.
Działając na podstawie § 3 Uchwały Rady Miejskiej w Pruszkowie Nr XXXVIII/361/09 z dnia 29 października 2009r.w sprawie: zwolnień w podatku od nieruchomości określam, co następuje:
- Zwolnienie z podatku przysługuje właścicielom nieruchomości.
- Podstawowym warunkiem uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości jest wykonanie kapitalnego remontu starej elewacji.
- Wniosek o zwolnienie z podatku należy złożyć niezwłocznie po wykonaniu remontu, nie później niż do końca roku, w którym zakończono remont elewacji.
- Ostateczne przyznanie zwolnienia nastąpi po potwierdzeniu wykonania robót przez inspektora budowlanego Urzędu Miejskiego w Pruszkowie.
DN– 1 Deklaracja na podatek od nieruchomości IN – 1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych |