Od dnia 01.01.2018r. na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2017r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin (Dz.U. poz. 1428), wejdzie w życie szereg zmian w ustawie z dnia 4 lutego o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U z 2016r. poz. 157, z późn. zm) .
Wszystkie wnioski i formularze dotyczące żłobków i klubów dziecięcych – o wpis, zmianę wpisu lub wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych będą składane wyłącznie drogą elektroniczną – za pośrednictwem Portalu Informacyjno-Usługowego Emp@tia (https://empatia.mpis.gov.pl/), skąd będą wpływały bezpośrednio do Rejestru Żłobków (https://rejestrzlobkow.mpips.gov.pl).
Zmiany te dotyczyć będą również wykazu dziennych opiekunów, który z uwagi na znaczną rozbudowę zakresu informacyjnego stanie się od 1 stycznia 2018r.wykazem dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających.
Mając na względzie powyższe zmiany w załączeniu znajduje się pismo Pana Olgierda Podgórskiego – Dyrektora Departamentu Polityki Rodzinnej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczące zakresu wprowadzanych zmian.
Wniosek o wydanie opinii dla klubu dziecięcego Od 1 stycznia 2018 roku obwiązują wprowadzone zmiany do ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Jedna ze zmian dotyczy wydawania opinii sanitarnej dla nowo tworzącego się klubu dziecięcego. Kontroli spełniania warunków sanitarnych dokonywać będzie wójt, burmistrz lub prezydent miasta (tak jak w przypadku dziennego opiekuna). Do wniosku o wydanie opinii sanitarnej dla nowo utworzonego klubu dziecięcego należy dołączyć następujące dokumenty: -opis lokalu wraz z rysunkiem rzutów i przekrojów przedmiotowych pomieszczeń placówki z uwzględnieniem przeznaczenia pomieszczeń potwierdzony przez rzeczoznawcę ds. sanitarno-higienicznych wybranych spośród fachowców umieszczonych na stronie Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie; - założenia funkcjonalno- programowe placówki (podpisane przez ww. rzeczoznawcę), -badanie bakteriologiczne wody ( z laboratorium posiadającego udokumentowany system jakości prowadzonych badań wody zatwierdzony przez Państwową Inspekcję Sanitarną), -protokół z pomiaru natężenia oświetlenia światłem sztucznym, -protokół z pomiarów wydajności i hałasu instalacji wentylacji mechanicznej lub klimatyzacji (jeżeli taka występuje), -protokół potwierdzający prawidłowość działania instalacji wentylacji grawitacyjnej wraz z załącznikiem graficznym, -dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością ( umowa najmu, akt własności i inne), -umowę na wywóz śmieci. Dodatkowe informacje: - w żłobku i klubie dziecięcym zapewnia się opiekę nad dzieckiem w wymiarze do 10 godzin dziennie względem każdego dziecka, - liczba miejsc w klubie dziecięcym nie może być większa niż 30, - pomieszczenie przeznaczone na zbiorowy pobyt dzieci musi mieć powierzchnię co najmniej 16 m2, na każde kolejne dziecko powierzchnia pomieszczenia musi zwiększać się o co najmniej 2,5 m2.
Druk wniosku o wydanie opinii sanitarnej dla klubu dziecięcego znajduje się w załączniku poniżej. |